Home · Minorities · The reference to the Vlach (Romanian) minority in Eastern Serbia on the Resolution of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, adopted on 25 January 2012

New Posts

  • Performanța funcționarilor publici poate crește!
  • Condei.ro: Tinerii în politică?
  • Cătălin Cornea: Iohannis, Pollit și Bouckaert despre reformă și reformită
  • Alexandru Croitoru: Borc, pâra și whistle blowing
  • Criterii pentru „noua clasa politică”
  • Problema lui Dragnea: funcționarii și procurorii
  • Condei.ro: Incă o escadrilă de avioane F-16 ?!
  • Logica ministrului delegat
  • Cătălin Cornea: Să ne ferim de reformatori!
  • Condei.ro: Eliminarea Ucrainei de la Marea Neagră poate deveni realitate
  • Condei.ro: La ce ne trebuie nouă arme?!
  • Va putea Rusia să creeze ieșire la Marea Neagră pentru Transnistria?
  • Condei.ro: Ingrediente de stat
  • Democrația rusească: de la „Transnistria” la „Ucraina liberă” (de est)
  • Forțele separatiste transnistrene urmăresc să își construiască propria flotă militară aeriană
  • Romanian Ministry of Foreign Affairs: Ukraine must maintain the level of protection for the rights of national minorities in order to remain anchored to its European track
  • ANTARCTICA, pământ "românesc"
  • Commissioner: Harassment of Romanian-language schools in Transnistria goes against right to education
  • Bașcanul Găgăuziei Mihail Formuzal poate vorbi și în Limba Română
  • TVR: „Delfinul", singurul submarin militar al României, va fi retrimis în misiune în Marea Neagră
  • Daniel Gheorghe solicită consilierilor generali ai Capitalei să respingă proiectul care desfigurează Ateneul Român și restaurantul Cina
  • Adevarul: Se dezbate public construirea unor clădiri controversate pe care Primăria Capitalei a încercat să le treacă pe furiş
  • Ateneul Român, mutilarea arhitecturală și demnitatea politicienilor
  • Preşedintele apolitic al României participă la Summitul Partidului Popular European… deplasarea este plătită din bugetul personal al familiei prezidențiale :)
  • Vicepreşedintele politic al UDMR, Borbely Laszlo, dezinformează opinia publică: „funcționarul public (…) are contract de muncă”. Fals! Nu are, funcționarul public în sens restrâns (L 188/1999) este numit prin act administrativ…
  • Modificarea art. 147 (1) CP sau ce înseamnă să fii funcţionar în slujba publicului?!
  • Superimunitatea, prostia, justiția și bunul simț
  • Video: Interviu cu președintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti
  • Încercări de resuscitare a „transilvanismului” pentru destructurarea României!
  • Președintele CJ Covasna OBLIGAT de instanță să dea jos inscripția ”Megyehaza” de pe fațada instituției. La Mureș și Harghita prefecții REFUZĂ să aplice legea în cazul inscripției ”Kozseghaza”

  • New Comments

  • (In aceasta chestiun...)
  • DACIT PETRE (DL. BOTG...)
  • no name (În data de...)
  • Slobodan Heine (14.10...)
  • Mio (Is time to open...)
  • Pittsburgh (Magnifice...)
  • Mariana (we are prepa...)
  • jana (Youth unemploym...)
  • dan (The priorities a...)
  • alex (What priorities...)








  • The reference to the Vlach (Romanian) minority in Eastern Serbia on the Resolution of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, adopted on 25 January 2012

    re On 25 January 2012, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe adopted Resolution 12813 on The Honouring of Obligations and Commitments by Serbia, proposed by PACE Monitoring Committee rapporteurs Davit Harutyunyan and Indrek Saar.

    Here you have the text regarding the Vlach (Romanian) Minority in Eastern Serbia:
    6.7. The National Council of the Vlach Minority
    163. In December 2010, our attention was drawn to difficulties encountered during the election of the National Council of the Vlach national minority. We therefore met representatives of three Vlach groups from Eastern Serbia. The situation of the Vlach/Romanian ethnic community in Serbia has been well described in the report of Mr Jürgen Herrmann (Germany, Group of the European People's Party),116 which highlighted that the situation of the members of the Vlach/Romanian minority in Eastern Serbia is significantly less favourable than that of the inhabitants of Vojvodina.

    164. In its Resolution 1632 (2008), the Assembly reaffirmed the principle set out in Article 3 of the Framework Convention for the Protection of National Minorities (ETS No. 157) that any attempt to impose an identity on a person, or on a group of persons, is inadmissible. It encouraged the members of the Romanian and Vlach minorities in Eastern Serbia to combine their efforts and overcome their internal disagreements in their own interest and in order to preserve the distinctive traits that make up their identities (the Serbian authorities have a duty not to impede but to support initiatives in that direction). It urged the Serbian authorities to co-operate with both the Serbian Orthodox Church and the Romanian Orthodox Church in finding a practical solution whereby freedom of religion would be made a reality in Eastern Serbia, as is already the case in Vojvodina.117

    165. An NGO, the Committee of Human Rights of Negotin, referred to difficulties faced by one fraction of the Vlach community in Eastern Serbia and the interference of mainstream political parties in the electoral process. Intimidation of voters, illegal interventions in the voters registry, fraud and other violations of the law were mentioned. These difficulties were discussed with the Ombudsman during our visit in December 2010. The Ombudsman concluded that there were some omissions during the electoral process which were conducive to the breach of the citizens’ right to protection of personal information in regard to registration in special electoral rolls of national minorities, since a certain number of citizens were registered in special electoral rolls without their knowledge and against their will. Further to the recommendation from the Ombudsman of 11 February 2011, the Minister for Human and Minority Rights issued the Instruction on the process of registration of national minorities in special electoral rolls, which stipulates that the request for registration of a member of a national minority in a special electoral roll may be submitted personally or via mail, which excludes the possibility to have requests for registration in special electoral rolls by third parties. The Ombudsman, however, did not confirm the existence of illegal interventions in electoral rolls.118

    166. The Minister for Human and Minority Rights acknowledged that the Romanian identity of the Vlach community should be discussed and envisaged setting up an expert committee to carry out research on the Vlach community. The President of the newly established National Council of the Vlach minority indicated that the council had decided to work on the harmonisation of the Vlach language, the use of which remains a matter of dispute. The Serbian authorities explained that the Vlach language is not standardised. Some of the guaranteed minority rights are therefore not implemented in practice for the members of Vlach national minority, which is the main obstacle for the introduction of the Vlach language in all spheres of social life in Serbia, and prevents the creation of a department for Vlach language and training of teachers who could teach in Vlach language and disables the implementation of those rights which are the prerequisites for the introduction of the Vlach language in official use. However, this does not impede the working of the Vlach Minority Council. It has adopted its Statute, has elected its bodies, organises its sessions on a regular basis and implements planned activities, with a budget of 7 282 726 RSD in 2011.119 We hope that a pragmatic compromise can be found at local level to enable the council to work properly, guided by the principle of free self-identification contained in Article 3 of the Framework Convention.

    167. The Serbian authorities also pointed out that the 2002 census showed that, in the Republic of Serbia, but excluding the Autonomous Province of Vojvodina and the City of Belgrade, there is a total number of 2 778 Romanians, but they do not make up 15% of the population in any of the units of local self-government. Bearing in mind Article 14.2 of the Framework Convention for the Protection of National Minorities, the legal prerequisites have not been met for the Romanian language to be introduced in official use in any of the units of local self-government of the Republic of Serbia, except in the Autonomous Province of Vojvodina.120

    168. We encourage all the parties concerned to promote dialogue and seek pragmatic solutions that will enable the national council of the Vlach minority to discharge its functions.

    SHARE OR BOOKMARK THIS POST:
    facebook twitter myspace google stumbleupon reddit digg

    29.01.2012. 05:51

    Comments

    Mio 09.02.2012. 12:50

    Is time to open the problem about our problem because ve are without our right and coloniised since 1833,
    meybi everyone can say that is too past to return in this time!

    Yes that is true but ve are without any rifghts and is not easy to have!!

    Our population affraid to says sommethings because everyone romanian from timoc valley know one or more serb and they watch him and remember him that "here is Serbia" and another werbs where the population affraid!!!

    And is normaly because everyone of us know the serbs atrocity in Croatia, Bosnia and Kosovo and in the second world war was "tchetnics" where made bandits actions (i perosnnly have listening from old persons they talk me how his killed the personns which was opposed).

    The serbian mentality is not socialized and mostly dont like to new european egality to live together.

    Slobodan Heine 09.02.2012. 15:25

    14.10.2011. La ora: 10:30
    Vinera.
    Tremes la Ue Parlament comentarul in limba Germana la datumul: 09.02.2012.



    S.O.S. Romanus-Latin-Populus-Culture. Stopp Diskrimination über Roman-Latin-Nation und Zivilisation als Komplete Fundament von Europäische Kultur. Stopp Diskrimination über meine Person als Repräsentant von Römische-Lateinische Volk, Nation und Zivilisation ist am Leben als Gründer von komplettem Fundament der Europäischen Werte.



    Ohne finanzielle, Ökonomischer Möglichkeiten und Politische Macht ist nicht möglich Diskriminierte Römer zu helfen in Serbien, weil, Balkan gesamte Europa und Welt.

    1. Demokratie ist keine Demokratie in Europa mit Diskrimination über Historische lebende Römische-Lateinische-Nation. Ist nicht akzeptabel mit Diskrimination über gesamte Historische-Roman-Latin Nation als Gründer der komplette Europäische –Zivilisatorischen-Fundamenten und Werten.
    2. Identität von Römische-Lateinische Identität ist nicht Demokratische Fundament, sondern Historische Beweis.
    3. Original Name von Römische Historische Nation lautet Roman-Latin und so soll auf jeder Internationale Sprache authentisch übersetzt werden, ich betone authentisch und exakt. Keine Verwechslung mit andere Kultur, Indische oder andere Nation, exakt definiert als Historische Römische Nation und Zivilisation.. Weil einzige Nation wer heute heißt Roman-Latin-Nation ist Rumänische Nation von Rumänien und in gesamte Balkan man sprecht identische Römische Byzantinische Sprache..
    4. Auf Europäische und internationale Ebene Römische-Lateinische Nation sich zu anerkennen als lebende Nation, in alle sprachen, das Rumänien ist Rest von Römische Reich und lebende Rumänen ist lebende Römer.. In gleiche Sprache in Serbien und Balkan..
    5. Obwohl Historische Römisch-Lateinische Nation gesamte Fundamente der Kultur in Europa hat und Welt lebendes Römer-Latein heute ist diskriminiertest Nation in gesamte, Balkan, Europa und Welt.
    6. Jeder Europäische Nation wer ist gegen lebende Römisch-Lateinische Nation und Zivilisation, ist gegen gesamte Europäische und Globale Zivilisation:

    - Weil Komplete Christentum kommt durch Römische Nation.
    - Ohne dieses Römisch-Lateinische Alphabet gesamte Europa und Welt ist unmöglich sich zu verständigen.
    - Kreutz ist Historische Nationale Römische Symbol, beim jeder Christliche Kirche in Ganzem Welt. Beweis ist: Bibel von Apostel Paulus.


    7. Ich verlange sofortige Anerkennung von Roman-Latin Nation und Zivilisation. Aufhebung von Diskrimination, von alle Nationen, europäische und internationale Organisation Diskrimination über Komplete Historische-Roman-Latin-Byzantinische lebende Nation.
    8. Sofortige Finanzielle und Politische Hilfe von Europäische und Internationale Organisationen, um zu bewahren Historische Werte von Roman-Latin Nation als Fundament von gesamte Werten der Europäische Kultur.
    9. Schaden Ersatz wegen Diskriminierung von Historische-Roman-Latin Nation in letzte 2000 Jahre.




    Slobodan Heine Repräsentant von Diskriminierte Byzantinische-Moesiarum-Roman-Latin Historische Nation in Serbien.
    Diskriminiert in Deutschland doppelt: Als privat Person wo man hat gar keine Rechte und als Repräsentant von Historische Roman-Latin Nation aus Moesien in eure Land Germania, über welche Menschen Rechte sprechen sie überhaupt in EU Parlament dann?? Ich denke das ist große Missverständnis erst in eure Land Germania.

    no name 10.02.2012. 10:46

    În data de 25.01.2012, Adunarea Parlamentarã a Consiliului Europei (APCE) a adoptat Rezoluţia nr. 12813 cu privire la Onorarea Obligaţiilor Serbiei, pe marginea situaţiei minoritãţii vlahe şi române din Serbia de Rãsãrit, la propunerea raportorilor europeni Davit Harutyuniyan şi Indrek Saar (în completarea Raportului APCE nr. 1632/2008) şi cu trimitere la activitatea Consiliului Naţional al Vlahilor din Serbia (CNVS).



    Rezoluţia nr. 12813/25.01.2012 cuprinde urmãtoarele subpuncte:



    163. În cursul lunii decembrie 2010, atenţia APCE a fost atrasã asupra dificultãţilor din timpul alegerilor pentru Consiliul Naţional al Minoritãţii Naţionale Vlahe. Astfel, reprezentanţii APCE au avut întâlniri cu trei grupãri ale vlahilor din Serbia de Rãsãrit. În Raportul 1632/2008, întocmit de raportorul Jurgen Hermann (europarlamentar german) a fost descrisã foarte bine comunitatea etnică vlahă/română din Serbia, atrăgându-se atenţia asupra faptului cã situaţia membrilor minoritãţii vlahe/româneşti din Serbia de Rãsãrit este mult mai puţin favorabilã decât cea a locuitorilor din provincia Voivodina.

    164. În Rezoluţia 1632/2008, APCE a reconfirmat setul de principii din Art. 3 al Convenţiei Cadru pentru Protecţia Minoritãţilor Naţionale (ETS no. 157), conform cãrora orice încercare de impunere a identitãţii unei persoane sau a unui grup de persoane este inadmisibilã. Astfel, membrii minoritãţilor române şi vlahe din Serbia de Rãsãrit sunt încurajaţi sã-şi uneascã eforturile pentru a depãşi neînţelegerile interne, în scopul atingerii interesului comun ce are ca obiectiv prezervarea trãsãturilor distinctive care formeazã identitatea lor proprie (autoritãţile sârbe au datoria nu de a interveni, ci de a susţine iniţiativele în această direcţie). Autoritãţile din Serbia sunt îndemnate să coopereze atât cu Biserica Ortodoxã Sârbã, cât şi cu Biserica Ortodoxã Românã, în gãsirea unei soluţii practice pentru ca libertatea serviciului religios sã devinã o realitate în Serbia de Rãsãrit, aşa cum se întâmplã deja în Voivodina.

    165. ONG-ul „Comitetul pentru Drepturile Omului” din Negotin, a fãcut referire la dificultãţile întâmpinate de o fracţiune a comunitãţii vlahilor din Serbia de Rãsãrit şi la interferenţa principalelor partide politice în procesul electoral (al CNVS), menţionându-se în acest sens: intimidarea votanţilor, intervenţiile ilegale în registrele de vot, fraudã şi ale încălcări ale legii. Aceste aspecte au fost abordate de raportorul desemnat, în timpul vizitei din cursul lunii decembrie 2010. Raportorul a tras concluzia cã au existat unele omisiuni în timpul procesului electoral, care au condus la afectarea drepturilor cetãţenilor cu privire la protecţia datele personale, prin înregistrarea acestora pe listele electorale ale minoritãţii în cauzã, mulţi cetãţeni neavând ştiinţã asupra acestui lucru şi împotriva voinţei lor. În plus, faţã de recomandarea raportorului APCE din data de 11.02.2011, Ministerul pentru Drepturile Omului şi ale Minoritãţilor din Serbia a emis o Instrucţiune asupra procesului de înregistrare a membrilor minoritãţilor naţionale în listele electorale speciale, care prevede ca, cererea de înregistrarea a unui membru al minoritãţii naţionale în cadrul unei liste electorale speciale să poate fi realizatã personal sau prin e-mail, aspect ce exclude posibilitatea solicitãrii accesului la listele electorale, pentru înregistrare, de cãtre o terţã parte. Totuşi, raportorul nu a confirmat existenţa intervenţiilor ilegale în procesul întocmirii listelor electorale.

    166. Ministerul pentru Drepturile Omului şi ale Minoritãţilor Naţionale din Serbia a încuviinţat faptul cã identitatea românã a comunitãţii vlahilor ar trebui luatã în discuţie şi are în vedere înfiinţarea unei comisii de experţi care să realizeze o serie de cercetãri asupra comunitãţii vlahilor. Preşedintele noului ales Consiliu Naţional al Vlahilor din Serbia a arãtat faptul cã, consiliul a decis sã demareze procedurile de armonizare a limbii vlahilor a cãrei întrebuinţare rãmâne un subiect de disputã. Autoritãţile sârbe au explicat faptul cã limba vlahã nu este standardizatã. O parte a drepturilor garantate ale minoritarilor nu pot fi astfel implementate în mod practic pentru membrii comunitãţii vlahilor. Acest aspect constituie un principal obstacol în calea introducerii limbii vlahe în toate sferele vieţii sociale din Serbia şi împiedicã crearea unui departament pentru limba vlahã şi pentru formarea corpului profesoral adecvat, care sã predea în limba vlahã, totodatã obstrucţionând implementarea acelor drepturi care sunt subsumate introducerii limbii vlahe în uzul oficial. Totuşi, activitatea Consiliului Naţional al Vlahilor nu este împiedicată. Acesta şi-a adoptat propriul statut, şi-a ales conducerea departamentelor, îşi organizeazã sesiunile în mod regulat şi urmãreşte implementarea planului de activitãţi cu un buget, în anul 2011, de 7.282.726 RSD. Sperãm ca un compromis pragmatic sã fie gãsit la nivel local pentru a permite consiliului sã lucreze în mod corespunzãtor, ghidat de principiul auto-identificãrii, conţinut de Art. 3 al Convenţiei Cadru.

    167. Autoritãţile sârbe au mai subliniat faptul cã, în conformitate cu rezultatele recensãmântului din anul 2002, din Republica Serbia, excluzând Provincia Autonomã Voivodina şi municipiul Belgrad, existã un numãr total de 2778 etnici români care însã, în nici una dintre unitãţile administrative locale, nu depãşesc procentul de 15% din totalul populaţiei. Ţinând cont de prevederile art. 14.2 din Convenţia Cadru a Protecţiei Minoritãţilor Naţionale, rezultã cã nu sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru introducerea limbii române în uzul oficial în nici una dintre unitãţile administrativ-teritoriale din R. Serbia, cu excepţia Provinciei Autonome Voivodina.

    168. Încurajãm toate pãrţile interesate sã promoveze dialogul şi sã caute soluţii pragmatice, care sã permitã Consiliului Naţional al Vlahilor din Serbia sã-şi exercite funcţiile.



    Să aprofundăm aşadar împreună textul Rezoluţiei:



    - „situaţia membrilor minoritãţii vlahe/româneşti din Serbia de Rãsãrit este mult mai puţin favorabilã decât cea a locuitorilor din provincia Voivodina”.

    Corect 100%, dar să nu ne pripim cu concluziile trase prea devreme, pentru că textul Rezoluţiei ne rezervă surprize de proporţii...Să nu anticipăm însă...

    - gradul de fărâmiţare extrem de ridicat al minorităţii româno-vlahe din Serbia, textul făcând referire la „cu trei grupări ale vlahilor din Serbia de Răsărit” şi la „neînţelegerile interne” din cadrul etniei.

    Din păcate investigaţia APCE este doar una de suprafaţă şi nu caută să găsească cauzele, originile şi rădăcinile respectivelor divergenţe înregistrate la nivel ideologic, politic, etc. şi generate în decursul anilor de către reprezentanţii statului sârb, interesaţi în mod direct de fărâmiţarea unei minorităţi extrem de numeroase din Serbia de Răsărit (cifrele neoficiale fac referire la cifra de 250.000-300.000 de româno-vlahi);

    - face trimitere la faptul că „orice încercare de impunere a identităţii unei persoane sau a unui grup de persoane este inadmisibilă”.

    Dacă ar fi existat o instituţie precum APCE şi acum 150 de ani, totul ar fi fost bine şi frumos în prezent, pentru că statul sârb nu ar mai fi avut timpul necesar (începând cu anul 1833) să-i deznaţionalizeze pe români şi să-i transforme pe-ndelete în „vlahi”. Acum însă, APCE a venit la „spartul târgului” (sesizat iniţial cu bune intenţii în urmă cu câţiva ani de zile de către europarlamentarul Vlad Cubreacov) şi s-a transformat în gardianul identităţii etnice a „vlahilor”, mai ales că are o grijă deosebită pentru ca aceştia nu fi nici sârbizaţi şi nici românizaţi...

    - „îndeamnă autorităţile din Serbia să coopereze atât cu Biserica Ortodoxă Sârbă cât şi cu Biserica Ortodoxă Română, în găsirea unei soluţii practice pentru ca libertatea serviciului religios să devină o realitate în Serbia de Răsărit, aşa cum se întâmplă deja în Voivodina”

    Este singurul punct din textul Rezoluţiei care este conform cu realitatea etnică şi istorică a populaţiei româneşti din regiuniea Timocului sârbesc şi pe care îl salutăm ca binevenit!

    - „Comitetul pentru Drepturile Omului din Negotin, a făcut referire la dificultăţile întâmpinate de o fracţiune a comunităţii vlahilor din Serbia de Răsărit şi la interferenţa principalelor partide politice în procesul electoral (al CNVS) din cursul anului 2010. Intimidarea votanţilor, intervenţii ilegale în registrele de vot, fraudă şi alte violări ale legii au fost menţionate.”

    Respectivele aspecte sunt însă demontate apoi, pas cu pas în raport, dacă veţi urmări cu atenţie textul...

    Concluzie: Pentru a obţine credibilitate în faţa instituţiilor europene nu este de ajuns ca UN SINGUR ONG să semnaleze aceste aspecte, ci este nevoie de semnăturile a 7, 8 sau 10 astfel de organisme (şi să mai producă şi probele adecvate, care de altfel, au existat şi în realitate şi au fost făcute publice în presă/internet la data respectivă), altminteri acestea sunt contracarate subtil şi dibaci de autorităţile sârbe, interlocutoare ale raportorilor APCE, sub masca catalogării acestora ca singulare în cadrul comunităţii...

    Din păcate structurile organizaţionale ale româno-vlahilor din Timocul sârbesc suferă de o boală gravă şi incurabilă – fărâmiţarea. Nu se pot unifica în suprastructuri la nivel regional şi naţional, care să le reprezinte eficient interesele, nici să-i „pici cu ceara”... Oare de ce?

    Ştiu ei bine prietenii noştri seculari sârbi dar şi reprezentanţii anumitor instituţii centrale de la Bucureşti, care favorizează în relaţiile avute cu respectivii conaţionali, pe unii în dauna altora…

    - „Autorităţile sârbe au explicat faptul că limba vlahă nu este standardizată. O parte a drepturilor garantate minoritarilor, nu pot fi astfel implementate în mod practic pentru membrii comunităţii vlahilor, aspect ce se constituie în principalul obstacol în calea introducerii limbii vlahe în toate sferele vieţii sociale din Serbia şi împiedică crearea unui departament propriu pentru limba vlahă şi pentru formarea corpului profesoral adecvat, care să predea în limba vlahă şi totodată obstrucţionează implementarea acelor drepturi care sunt subsumate introducerii limbii vlahe în uzul oficial.”

    Păi, hai să ne bucurăm fraţilor, pentru că iată suntem pe drumul cel bun – standardizarea alfabetului „vlah” s-a terminat deja, pe data de 18.12.2011, conform declaraţiilor publice ale conducerii CNVS, cu mult înainte de data prezentei Rezoluţii (25.01.2012).

    Oare de ce stimabilii domni sârbi de la Belgrad şi din CNVS nu au informat APCE că standardizarea s-a încheiat deja, cu mai bine de o lună înainte de data de 25.01.2012, mai ales că aveau timpul necesar să aducă la cunoştinţa raportorilor europeni respectivul demers...

    Probabil că „găluşca” ar fi fost totuşi prea mare şi ar fi existat riscul de înec al bieţilor europarlamentari, îndopaţi cu „boabe” precum claponii...

    - „CNVS şi-a adoptat propriul statut, şi-a ales conducerea departamentelor, îşi organizează sesiunile în mod regulat şi urmăreşte implementarea planului de activităţi, cu un buget, în anul 2011, de 7.282.726 RSD. Sperăm ca un compromis pragmatic să fie găsit la nivel local pentru a permite consiliului să lucreze în mod corespunzător, ghidat de principiul auto-identificării conţinut de Art. 3 al Convenţiei Cadru.”

    Aici ar fi două aspecte de comentat:

    1. CNVS-ul primeşte din partea Guvernului Republican de la Belgrad suma de 7.282.726 RSD (adică 68.000 Euro/an). Pentru ce oare? Pentru activităţi de prezervare a identităţii etnice, culturale şi lingvistice specifice propriei comunităţi. Adică pentru STANDARDIZAREA LIMBII ŞI A ALFABETULUI „VLAH”.

    2. CNVS-ul nu este împiedicat de nimeni din Serbia să-şi urmeze propria activitate dar APCE şi-a format impresia perfect greşită (cum oare?) că unele instituţii locale/centrale din ţara vecină se opun activităţii acestuia.

    Cum şi cine să se opună, dacă statul sârb îi stipendiază cu zeci de mii de euro/anual ca să-şi continue activităţile proprii?

    Aici, din păcate, APCE se contrazice singură într-un interval de doar două fraze...

    Pentru că interesul autorităţilor sârbe nu este să se opună ci mai degrabă să le „sufle în pânze” celor din CNVS pentru a împiedica cu orice chip răspândirea unei „erezii” „primejdioase” printre vlahi: ROMÂNISMUL....

    - „Autorităţile sârbe au mai subliniat faptul că, în conformitate cu rezultatele recensământului populaţiei din anul 2002, din Republica Serbia, excluzând Provincia Autonomă Voivodina şi municipiul Belgrad, există un număr total de 2778 etnici români, care însă nu depăşesc procentul de 15% din totalul populaţiei, în nici una dintre unităţile administrative locale. Ţinând cont de Art. 14.2 al Convenţie Cadru a Protecţiei Minorităţilor Naţionale, rezultă că nu se îndeplinesc condiţiile necesare pentru introducerea limbii române în uzul oficial în nici una dintre unităţile administrativ-teritoriale din R. Serbia, cu excepţia Provinciei Autonome Voivodina.”

    Fără alte comentarii şi sec ca un whisky fără gheaţă...Prietenii ştiu de ce, sau poate că nu.

    Unu – zero pentru sârbi în meciul amical dar jucat pe mize uriaşe cu „partenerii” lor de întrecere (competiţie) din România...

    Rezultă deci în mod clar că românii din Serbia Centrală şi de Răsărit (Valea Timocului) nu pot avea dreptul la şcoală în limba maternă sau la folosirea acesteia în cadrul administraţiei locale, pentru că nu depăşesc pragul de legal de 15%. Unde-i lege nu-i tocmeală...

    Şi iată cum au ticluit sârbii lucrurile: noi am vrea să le dăm dreptul la folosirea limbii române, dar nu se poate pentru că nu îndeplinesc pragul legal. În schimb, le putem accepta cererea vlahilor, pentru că sunt cu mult mai mulţi (aprox. 40.000 conform aceluiaşi recensământ din 2002), dar abia după standardizarea limbii şi alfabetului „vlah” (de care se ocupă cu spor şi râvnă demnă de o cauză mai bună cei din CNVS). Care standardizare ce să vezi, tocmai s-a încheiat şi încă luna decembrie 2011...

    De ce oare nu le-au transmis sârbii celor din APCE că, între timp, a mai fost un recensământ al populaţiei, ceva mai recent (prin octombrie 2011), care poate ar putea schimba cumva raportul etnic al populaţiei, dar ale căror rezultate întârzie (voit?!?) să apară... Şi că se mai putea aştepta astfel cu Rezoluţia o lună, poate două sau poate trei, până ce autorităţile sârbe catadicsesc să facă publice rezultatele unui recensământ care a numărat aprox. 7.000.000 de locuitori (de trei ori mai puţin decât România, care a definitivat deja rezultatele recensământului efectuat exact în acelaşi timp). Doar românii din Timoc au aşteptat deja peste 150 de ani ca să afle de la APCE că de fapt ei sunt vlahi...

    Şi uite cum scamatoria sau prestidigitaţia sârbească prinde viaţă sub ochii noştri şi la care cască gura raportorii europei (neiniţiaţi în tainele magiei roşii, de provenienţă securisto-bolşevice), mai ceva ca un copil de 5 ani sub cupola circului...

    Un fel de „Hopa Mitică” cade-n Fund dar se Ridică. A ce citi astfel: atunci când cade, „Hopa Mitică” e român, dar când se ridică deja e vlah...Sau: cum ar ca om simplu, etnic minoritar din Valea Timocului, să te duci liniştit seara la culcare ca român şi să te trezeşti a doua zi de dimineaţă ca valah? E o chestie şi asta nu? Adică nu puţine persoane se pot lăuda cu aşa o experienţă transcedentală...

    Întrebări de 10 puncte (fiecare): Ce a făcut diplomaţia românească în tot acest timp? Dar cei 35 de “magnifici” europarlamentari români? De ce nu au luat atitudine pentru a apăra interesele românilor din Timocul sârbesc? De ce nu au făcut lobby internaţional pentru restabilirea adevărului istoric, etnic şi lingvistic de necontestat şi anume că vlahii sunt de fapt români? Unde erau toţi “ăştia” pe data de 25.01.2012? De ce tace presa din România şi nu face public textul Rezoluţiei nr. 12813/25.01.2012? De ce statul român acordă necondiţionat sprijinul Serbiei în chestiunea Kosovo şi a nerecunoaşterii independenţei fostei provincii a ţării vecine, fără a cere în contrapartidă drepturile legitime ale românilor din Timoc, îmbrăcaţi de sârbi cu haine de vlahi şi purtaţi ca o ciudăţenie prin bâlciurile occidentului decadent?

    Prea multe DE CE-uri şi alte ÎNTREBĂRI fără răspuns... Trist. Foarte trist...

    Le aduc aminte anumitor persoane din România (Bucureşti) de faptul că, în urmă cu mai bine de 7 ani de zile (într-o lună de primăvară – martie cred), la momentul înfiinţării CNVS, în localitatea Bor din Timocul sârbesc (pare-mi-se), susţineau din „umbră” şi cu o sumedenie de sfaturi pe unii dintre liderii româno-vlahilor din Timoc: este bine să faceţi un consiliu al vlahilor distinct de cel al românilor (CNRS - care avea/are sediul la Novi-Sad - Voivodina), pentru că în felul acesta luaţi de două ori banii Belgradului şi încă într-un mod legal (odată ca români şi odată ca vlahi). Mai apoi, continuau aceşti băieţi „deştepţi” de la Bucureşti (loviţi de unele idei trăznite mai dihai decât copii de al emisiunea tv omonimă), când va veni o vreme propice (a „recoltei” adică), o să uniţi cele două consilii (cel al vlahilor şi cel al românilor) într-o singură structură reprezentativă.

    Concluzia: plan tembel pus la cale de oameni cu o viziune limitată şi care nu au luat în considerare multiplele variabile din regiune. Pentru că de partea cealaltă a fileului, în Serbia (la Belgrad), se aflau deja profesionişti adevăraţi, care se „ocupaseră” anterior de „problemele” ridicate de alte minorităţi din fosta Iugoslavie şi care erau deci căliţi în adevărate bătălii imagologice (şi nu numai) şi nu doar în simulări computerizate.

    Şi ce au făcut profesioniştii de la Belgrad ca răspuns la planul românesc încropit pe genunchi: au sesizat imediat defectul evident al strategiei acestor ageamii şi au contra-atacat, dar nu făţiş ci mai degrabă disimulat, dar cu un efect de bumerang perfect devastator... La fel ca în arta marţială AIKIDO au preluat în mod fluid lovitura adversarului şi s-au folosit de aceasta pentru a o întoarce înzecit împotriva ţintei...

    Cu alte cuvinte au lăsat pe unii prostălăi din România să pregătească terenul agricol, să-l are, să-l însămânţeze şi acum sârbii îşi freacă mâinile: se pregătesc să culeagă roadele, să ridice recolta de pe câmp şi toate astea cu fonduri „agricole” europene. Şi e vorba de o recoltă bogată nu glumă! Pentru că, nu-i aşa, NU CONTEAZĂ CINE SEAMĂNĂ CI CONTEAZĂ CINE CULEGE! Asta ca să-l parafrazăm pe cel mai mare criminal din istoria omenirii I.V.Stalin cu a lui maximă - „Nu contează cine votează, contează cine numără voturile!” Variaţiuni pe aceeaşi temă aşadar! Păcat că românaşii noştri din Bucureşti obişnuiţi cu antica trântă mioritică nu au idee de procedeele tehnice ale artelor marţiale provenite pe filieră asiatică (net superioară după câte se pare)...Ar putea angaja câţiva experţi recunoscuţi în această artă, dar probabil că nu se consideră a fi încă necesar...

    Să revenim însă: sârbii au permis deci înfiinţarea CNVS-ului în urmă cu şapte ani, au mai permis fostei conduceri să statueze limba română ca limbă oficială a consiliului dar apoi au aruncat artileria grea în luptă, când a contat cu adevărat (la alegerile pentru desemnarea noii conducerii a consiliului din iunie 2010).

    Rezultatul e cel de astăzi... Vizite ale reprezentaţilor APCE în Serbia, în anii trecuţi, unde i-au avut ca interlocutori pe oficiali de la Belgrad şi pe cei ai conducerii aservite a CNVS, care au distorsionat în asemenea grad realitatea încât a rezultat Rezoluţia APCE din 25.01.2012, concomitent cu standardizarea unui nou alfabet al unei limbi inexistente în secolul XXI.

    Următorul paragraf este adresat „fraţilor” din Serbia care îşi schimbă haina de două ori şi atunci când trec Dunărea...

    Prima dată când trec în România, ei poartă pe cap şepcile cu tricolor românesc ataşate la chipiu, iar la întoarcerea în Serbia pun înapoi căciula de vlah, confecţionată din piele de oaie...

    Rezultatul: primesc bani de la statul român pentru că sunt români dar şi de la statul sârb pentru că sunt vlahi... Prietenii noştri de la Bucureşti şi Belgrad, care îi stipendiază, ştiu ei de ce şi pentru ce...Vezi aşadar că planul românesc ce privea înfiinţarea CNVS, în urmă cu 7 ani n-a funcţionat deloc dar asta nu-i împiedică şi pe sârbi să acţioneze similar dar cu rezultate mult mai bune...

    De, se cunoaşte mâna omului gospodar şi inteligent (sârbul) dar şi a celui leneş, hoţ, nepăsător sau delăsător (românul)...

    Dar să revenim... La recensământul populaţiei din luna octombrie 2011, din Serbia, anumite organizaţii tipăreau necontenit afişe cu îndemnul ca populaţia minoritară din Timoc să se declară de etnie „vlahă”! (cu textul în limba sârbă „Ja sam Vlah – A Ti?”) Se ştiu ei prea bine! De unde proveneau banii pentru afişele respective? De la Belgrad sau de la Bucureşti?

    Aproape că nici nu îmi mai dau seama care dintre cele două filiere (a se citi “vaci de muls”) de provenienţă a fondurilor necesare pentru respectivele afişe s-a dovedit a fi mai nocivă şi mai distructivă pentru românii din Timoc.

    Apoi „fraţilor rumâni” din Timoc s-a cam terminat cu mascarada. Rupeţi odată „pisica” în două şi nu mai umblaţi cu „cioara vopsită” şi la Bucureşti şi la Belgrad. Ori sunteţi români şi acţionaţi ca atare pentru păstrarea limbii române în interiorul comunităţii ori sunteţi vlahi şi atunci acordaţi tot sprijinul celor din CNVS, care muncesc pe brânci să implementeze alfabetul limbii „vlahe”, dar din acel moment nici să nu mai veniţi prin România cu diverse plângeri sau cu „jalba în proţap”.

    Tuturor „fraţilor” noştri, fie ei din Serbia sau din România, le transmitem faptul că suntem scârbiţi la maximum de oamenii cu două feţe, duplicitari şi venali, care pun mai presus de binele unei întregi naţiuni propriul interes personal aşa că le transmitem un sincer HAI SICTIR!!!

    Write a comment

    * = required field

    :

    :

    :