Home · Rule of law · Performanța funcționarilor publici poate crește!

New Posts

  • Performanța funcționarilor publici poate crește!
  • Condei.ro: Tinerii în politică?
  • Cătălin Cornea: Iohannis, Pollit și Bouckaert despre reformă și reformită
  • Alexandru Croitoru: Borc, pâra și whistle blowing
  • Criterii pentru „noua clasa politică”
  • Problema lui Dragnea: funcționarii și procurorii
  • Condei.ro: Incă o escadrilă de avioane F-16 ?!
  • Logica ministrului delegat
  • Cătălin Cornea: Să ne ferim de reformatori!
  • Condei.ro: Eliminarea Ucrainei de la Marea Neagră poate deveni realitate
  • Condei.ro: La ce ne trebuie nouă arme?!
  • Va putea Rusia să creeze ieșire la Marea Neagră pentru Transnistria?
  • Condei.ro: Ingrediente de stat
  • Democrația rusească: de la „Transnistria” la „Ucraina liberă” (de est)
  • Forțele separatiste transnistrene urmăresc să își construiască propria flotă militară aeriană
  • Romanian Ministry of Foreign Affairs: Ukraine must maintain the level of protection for the rights of national minorities in order to remain anchored to its European track
  • ANTARCTICA, pământ "românesc"
  • Commissioner: Harassment of Romanian-language schools in Transnistria goes against right to education
  • Bașcanul Găgăuziei Mihail Formuzal poate vorbi și în Limba Română
  • TVR: „Delfinul", singurul submarin militar al României, va fi retrimis în misiune în Marea Neagră
  • Daniel Gheorghe solicită consilierilor generali ai Capitalei să respingă proiectul care desfigurează Ateneul Român și restaurantul Cina
  • Adevarul: Se dezbate public construirea unor clădiri controversate pe care Primăria Capitalei a încercat să le treacă pe furiş
  • Ateneul Român, mutilarea arhitecturală și demnitatea politicienilor
  • Preşedintele apolitic al României participă la Summitul Partidului Popular European… deplasarea este plătită din bugetul personal al familiei prezidențiale :)
  • Vicepreşedintele politic al UDMR, Borbely Laszlo, dezinformează opinia publică: „funcționarul public (…) are contract de muncă”. Fals! Nu are, funcționarul public în sens restrâns (L 188/1999) este numit prin act administrativ…
  • Modificarea art. 147 (1) CP sau ce înseamnă să fii funcţionar în slujba publicului?!
  • Superimunitatea, prostia, justiția și bunul simț
  • Video: Interviu cu președintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti
  • Încercări de resuscitare a „transilvanismului” pentru destructurarea României!
  • Președintele CJ Covasna OBLIGAT de instanță să dea jos inscripția ”Megyehaza” de pe fațada instituției. La Mureș și Harghita prefecții REFUZĂ să aplice legea în cazul inscripției ”Kozseghaza”

  • New Comments

  • (In aceasta chestiun...)
  • DACIT PETRE (DL. BOTG...)
  • no name (În data de...)
  • Slobodan Heine (14.10...)
  • Mio (Is time to open...)
  • Pittsburgh (Magnifice...)
  • Mariana (we are prepa...)
  • jana (Youth unemploym...)
  • dan (The priorities a...)
  • alex (What priorities...)








  • Performanța funcționarilor publici poate crește!

    re Da, performanța funcționarilor publici poate crește!

    Subiectul pe care vi-l propun azi vizează performanța funcționarilor publici, mai concret, elementul cel mai semnificativ al acesteia, calitatea oamenilor care intră în sistem.

    În instituțiile publice, dacă ai recrutat oameni nepotriviți este greu să îi aduci la un nivel înalt de performanţă (spre deosebire de mediul privat unde poți în proporţie mai mare să îmbunătățești calitatea oamenilor slabi din interior). Aşa că, cel mai bine este să fii foarte atent în procesul de recrutare şi selecţie şi să aduci oameni potriviţi.

    Problema mare este cu acest „să fii”. Cine este acest „să fii”? Acest „să fii”, adică acela care angajează, este în mult prea puţine cazuri interesat la modul real de bunul mers al instituţiei pentru că are „liste” sau „telefoane” care îl îndeamnă să pună în funcţii apolitice de profesionişti pe x şi pe y şi pe z… şi atunci, cu actualul sistem de recrutare nu avem cum să progresăm (într-un orizont rezonabil de câţiva ani). Şi dacă, în administraţia centrală mai ai pe ici, pe acolo exemple de angajări corecte (deci, legale), vă imaginaţi că în administraţia locală treaba asta este o glumă proastă…

    Am întors pe toate feţele subiectul de ani de zile şi, din păcate, nu cred că există decât o soluţie, care pentru mulţi a părut utopică atunci când am discutat-o, dar care cred că rămâne singura viabilă cu condiţia să existe la un moment dat un premier cu suficientă forţă politică încât să îşi „îngenuncheze” la nevoie toate „listele” şi „telefoanele” interesate de numiri ilegale din propria structură politică.

    Redau mai jos soluţia aşa cum am prezentat-o acum câţiva ani în teza de doctorat. Din păcate, în fiecare zi mi se confirmă că este singura soluţie reală de profesionalizare a funcţionarilor publici. Când va veni premierul cu dorinţa şi forţa să o pună în practică poate fi sigur că am pregătit şi planul de implementare :) Ca orice lucru bun, nu se va realiza în 2 luni, ci în aprox. 10 ani, aşa că nu vă grăbiţi, haide-ţi s-o analizăm bine.

    Extras din teza „Managementul motivării resurselor umane în administraţia publică”, 2013, pag. 169, 170:

    La o analiză atentă a modului în care se realizează recrutarea ”agenților publici” în România putem observa o serie de aspecte care au impact semnificativ asupra procesului de motivare a angajaților şi performanței organizaționale.

    Sistemul de recrutare a funcţionarilor publici în România, deşi din punct de vedere normativ este unul care răspunde unor imperative de performanţă, coerenţă şi transparenţă, în practică, din cauza unui complex de factori (politici, social-economici, dar şi culturali), a fost denaturat, astfel că îndeplinirea imperativelor legale în recrutarea funcţionarilor publici este doar o formalitate.

    Cerinţele normative legate de performanţa candidatului pentru funcţia publică (testarea acestuia) au devenit doar elemente care sunt bifate de instituţiile care angajează funcţionari. Astfel, denaturând sensul firesc al procedurii de recrutare, organizaţiile publice angajează personal care nu corespunde din punct de vedere calitativ nevoilor posturilor pe care sunt angajaţi, iar din punctul de vedere al eticii sectorului public motivaţia în serviciul public este îndoielnică.

    În acest context, se pune întrebarea dacă o orientare mai mare asupra modelelor manageriale din sectorul privat este soluţia potrivită. Abordarea modelelor private ar putea lăsa fiecărei instituţii libertatea de a-şi stabili singură cerinţele obligatorii pentru recrutarea personalului. În acest context, o aplicare automată a experienţei din sectorul privat nu doar că nu ar aduce rezultate pozitive, dar ar putea contribui la o agravare a calităţii resursei umane în serviciul public.

    Soluţiile care ar putea funcţiona trebuie să ţină cont de imperativele de performanţă ale candidatului pentru un post în sectorul privat, dar trebuie adaptate la specificul serviciului public.

    Astfel, soluţia pe care o propunem este un sistem dual cu o recrutare preliminară la nivel naţional (asemănătoare sistemului folosit în instituţiile Uniunii Europene), recrutare preliminară care ar asigura un nivel standard minimal de calitate a agentului public la nivel naţional şi cu o recrutare ulterioară la nivelul fiecărei instituţii angajatoare, recrutare care se va axa pe particularităţile postului şi ale fiecărei instituţii în parte.

    Recrutarea preliminară la nivel naţional se poate realiza într-un centru unic, în parteneriat cu structuri academice şi ale organizaţiilor neguvernamentale astfel încât intrarea în corpul funcţiei publice să se facă în mod transparent (fără nici cea mai mică posibilitate de influenţă politică) şi respectând unele cerinţe minimale standard, legate de cunoştinţele şi abilităţile angajatului (cunoştinţe obligatorii legate de sistemul administrativ românesc şi sistemele europene, abilităţi de comunicare inclusiv într-o limbă străină, abilităţi de folosire a tehnicii moderne etc. ). Candidaţii admişi în urma unei astfel de proceduri vor constitui corpul de rezervă al funcţiei publice din care instituţiile angajatoare au posibilitatea să recruteze personal.
    Recrutarea ulterioară la nivelul fiecărei instituţii se va realiza doar din corpul de rezervă al funcţiei publice, instituţiile angajatoare urmând a selecta angajaţii care corespund şi profilului necesar. Recrutarea propriu-zisă se poate realiza astfel pe baza unui interviu tehnic la nivelul instituţiei angajatoare. Un astfel de model ar asigura pe de o parte o siguranţă cu privire la accesul în corpul de rezervă al funcţiei publice care se va realiza exclusiv pe baza competenţei candidatului, iar pe de altă parte ar permite instituţiei angajatoare recrutarea din corpul de rezervă a acelui candidat care corespunde cel mai bine nevoilor specifice postului.

    O provocare pe care o ridică un astfel de sistem este aceea că dată fiind rigurozitatea admiterii în corpul de rezervă al funcției publice este necesar un sistem de salarizare adecvat, care să permită atragerea unui număr semnificativ de candidați bine pregătiți .

    Sursa: CatalinCornea.ro

    SHARE OR BOOKMARK THIS POST:
    facebook twitter myspace google stumbleupon reddit digg

    09.01.2016. 15:18

    Comments

    This article hasn't been commented yet.

    Write a comment

    * = required field

    :

    :

    :